De ROAS-calculator laat zien wat je CPA (cost per aquisition, kosten per acquisitie) en AOV (average order value, gemiddelde orderwaarde) moeten zijn om boven jouw beoogde ROAS (return on ad spend) te blijven. De blauwe gebieden liggen boven je ROAS-doelstelling en de rode eronder.
ROAS staat voor Return On Ad Spend (Rendement op advertentie-uitgaven) en is een marketingindicator die de inkomsten meet voor elke euro die aan online advertenties wordt besteed.
Eenvoudig gezegd, is ROAS een indicator van hoe effectief jouw reclame-inspanningen zijn; hoe beter je reclame aanslaat bij jouw potentiële klanten, hoe meer je zult verdienen aan elke euro uitgegeven aan advertenties. Hoe hoger jouw ROAS, hoe beter.
Het feit dat ROAS één van de belangrijkste en meest krachtige indicatoren is, kan je misschien doen vermoeden dat het moeilijk te berekenen is. Gelukkig is precies het tegenovergestelde waar: de ROAS-formule is heel eenvoudig. ROAS is gelijk aan de totale conversiewaarde gedeeld door de advertentiekosten.
ROAS = Conversiewaarde gedeeld door de advertentiekosten.
Stel dat je een Facebook-campagne voert gedurende 10 dagen, met een totaal advertentiebudget van $1000 om je dropshipping winkel te promoten. Je campagne brengt je uiteindelijk $5000 aan inkomsten op, waardoor je een ROAS hebt van:
ROAS = $5000 / $1000 = 5
Huidige gemiddelde CPA - is het gemiddelde bedrag dat je betaalt per acquisitie.
Huidige AOV - is het gemiddelde bedrag dat door een klant wordt uitgegeven bij het plaatsen van een bestelling.
Beoogde ROAS - is het rendement op advertentie-uitgaven dat je wilt bereiken met jouw marketingcampagnes.
Berekende ROAS - is het gemiddelde rendement op advertentie-uitgaven dat je momenteel behaalt met je marketinginspanningen.
Dropship in het nieuws
De e-commerce sector is miljarden dollars waard en de sector wordt met de minuut alleen maar succesvoller. In zo'n meedogenloze concurrentiële omgeving wordt het noodzakelijk om de verwachtingen van de klant bij te blijven en hoge normen te stellen en te handhaven voor een bedrijf. Met het doel om nauw samen te werken met bedrijven en hun prestaties te verbeteren, werken de broers Josef en Nawras Ganim aan de start-up Dropship, die een belangrijke impact zal hebben op de e-commerce industrie.