Als dropshipper heb ik verschillende manieren gebruikt om mijn dropshippingproducten te prijzen en hield ik ook rekening met mijn advertentiekosten. Ik heb veel geleerd van deze ervaringen—dingen die ik vandaag met je zal delen.
Hier zijn de onderwerpen die ik zal bespreken:
- Manieren om je producten te prijzen
- Veelvoorkomende bedrijfstermen voor winst
- Typische kosten voor het starten en onderhouden van een dropshippingbedrijf
Belangrijkste conclusies:
- De gemiddelde winstmarge is ongeveer 15-25%
- Organische marketing levert vaak hogere marges op, maar vaak minder volume
- Betaalde verkeer leidt vaak tot lagere marges maar meer volume
- Het producttype en de concurrentie spelen ook een grote rol in de winstmarge
Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat je bekend zult raken met veelvoorkomende winstgevendheidstermen en ook leert hoe je ze correct kunt berekenen. Met deze kennis kun je een plan maken om je operationele kosten te verlagen en je winstmarges te verhogen.
Wat is de gemiddelde winstmarge voor dropshipping?
De gemiddelde winstmarge voor dropshipping ligt tussen de 15% en 20%. Hoewel dit klein lijkt, is het logisch als je bedenkt dat dropshippers geen geld uitgeven aan voorraad, fysieke winkels of werknemers.
Je doel is om een winstmarge te behalen die hoger is dan 20%. Bovendien is de 20%-marge geen standaard.Neem bijvoorbeeld een product dat €1 kost: het is niet raadzaam om het voor €1,20 te verkopen. Die marge van €0,20 dekt niet je kosten voor arbeid, tijd en betaalverwerkingskosten.
Het is niet onmogelijk om winstmarges van 200% of meer te behalen. Bijvoorbeeld, je kunt een koffiemok vinden in Printify en Printful die slechts $10 kost, inclusief de print. Je kunt deze mok voor $39,99 verkopen als je wilt, wat je een winstmarge van 300% oplevert.
Als je je winstmarges wilt vergroten, kun je het volgende doen:focus op organische marketing. Besteed niet veel geld aan advertenties. Maak in plaats daarvan virale video's of blogs die verkeer naar je winkel kunnen trekken.
Betaald verkeer is daarentegen de meest gebruikelijke manier om verkeer te genereren. Hiermee trek je meer verkeer naar je winkel en behaal je ook meer verkopen. Het nadeel is dat je betaalt voor het werven van klanten. Je advertentiekosten zullen dus aan de randen van je winstmarge knabbelen.
Tot slot kun je je winstmarges vergroten door je concurrentie in de gaten te houden. Probeer waar mogelijk altijd producten te verkopen die beter zijn dan wat de concurrentie biedt. Zo kun je je prijzen verhogen en je marges vergroten, met als rechtvaardiging dat je product superieur is aan de rest.
Hoeveel kost het om te beginnen met dropshippen?
Je kunt een dropshippingwinkel starten vanaf slechts $25 per maand. Dit is je betaling voor het abonnement van je winkel. Ik doel hier specifiek op een Shopify-abonnement. Houd er rekening mee dat prijzen kunnen veranderen en dat mijn prijsindicatie hier mogelijk niet meer overeenkomt met de huidige Shopify-prijzen.
Bij deze snelheid doe je al het werk zelf, inclusief het zoeken naar winnende producten, het importeren van producten naar je winkel, het ontwerpen van de winkel, het installeren van plug-ins en nog veel meer.
Zo is het nu eenmaal in het bedrijfsleven, vooral voor dropshippers. We moeten bootstrappen en het doen met wat we hebben. Het is ook de reden waarom dropshipping zo weinig startkapitaal vereist. Over het algemeen is de drempel om te beginnen met dropshipping laag, maar de potentiële winst of opbrengsten zijn hoog!
Veelvoorkomende dropshippingkosten en -uitgaven
In deze sectie bespreek ik de kosten van dropshipping, maar ik zal me alleen richten op de meest voorkomende kosten. Ik zal dus geen plug-ins meer meenemen die functionaliteit en flair aan je winkel toevoegen. De lijst met beschikbare plug-ins voor ons dropshippers is eindeloos, dus laten we ons concentreren op de basis kosten van dropshipping.
1. Kosten voor marktplaats of winkel
Er zijn veel manieren om een dropshippingwinkel op te zetten. Je kunt zelfs dropshippen op Etsy, Amazon en eBay. Er zijn e-commerceplatforms die je kunt gebruiken, zoals BigCommerce, Ecwid, enzovoort. De twee grootste platforms zijn echter Shopify en WooCommerce.
Shopify en WooCommerce zijn de twee platforms die ik sterk aanbeveel. Ze zijn niet alleen gebruiksvriendelijk, maar bieden ook veel plug-ins die je kunt gebruiken om je winkel te verbeteren.
Shopify biedt verschillende abonnementen, en degene die ik aanbeveel als je nieuw bent in dropshipping is het Basic-abonnement, dat $25 per maand kost. Als je jaarlijks betaalt, gaat de kosten omlaag naar $19 per maand, maar je moet dan het hele jaar vooraf betalen.
Hier zijn de drie Shopify-abonnementen voor je referentie:
- Basic – $25 per month
- Shopify – $65 per month
- Advanced – $399 per month
The Shopify and Advanced plans give you more bells and whistles, but you do not need them right now. The Basic plan is more than enough to start a fully functional dropshipping store.
WooCommerce, on the other hand, is completely free. To use WooCommerce, you must install it on a website that runs on the WordPress content management system. To do that, you have two options:
- Buy a subscription from WordPress.com
- Subscribe to a hosting service provider, and use both WordPress and WooCommerce for free
Between these two, I recommend Shopify, as it is easier to build a store with the Shopify platform. All it takes to build a Shopify store is to select a theme, and then replace the images on that theme. You can immediately upload your products, or import them, without tinkering with plugins or custom code as you would with WooCommerce and WordPress.
As far as hosting goes, there are so many choices out there. A good example is Bluehost because you can build a dropshipping store for as little as $2.95 per month with it. However, you have to pay this on an annual basis, so prepare at least $35.4.
2. Product cost and Shipping Fees
Although you do not need to buy inventory in dropshipping, you need to prepare the money to fulfill orders, including the fees you must pay for shipping.
So, let us say that you are dropshipping this item:

You have to pay this seller $3.59. This product is free to ship, so you do not need to pay for any shipping costs. Imagine if you have 10 orders of this in a day. You need to prepare $35. Process all these orders.
There is no telling how much money you need to spare for product and shipping costs. My recommendation is to prepare your credit card for this purpose.
3. Advertising Expenses
It is rare for a dropshipping store to succeed without advertising. You would need to create viral content to make your dropshipping products known. In addition, many platforms such as TikTok and Instagram will not even allow you to put links in your posts unless your post is a paid ad.
There is no single answer to how much money you should spend on marketing or advertising. There were times I spent $100 on a single ad on Facebook and never made a sale. Not because ads do not work, but because advertising is an entirely different beast to tackle when it comes to dropshipping.
4. Affiliate Marketing Expenses
Lastly, there are some expenses you need to prepare for if you want to go the route of affiliate marketing.
Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij je mensen (affiliate marketeers) overtuigt om je producten te promoten. Als hun promotiemethoden resulteren in een verkoop, betaal je hen een commissie.
Bijvoorbeeld, als je een commissie van 20% vaststelt voor een product dat je voor $100 verkoopt, betaal je die affiliate marketeer $20 voor elk verkocht product.Hierdoor heb je minder winst.
Je kunt zowel advertentiekosten als affiliatevergoedingen overslaan. Als je nieuw bent in dropshipping, moeten de kosten voor het onderhouden van je winkel en de product-/verzendkosten je belangrijkste financiële zorgen zijn.
Naarmate je dieper in de wereld van e-commerce duikt, kun je leren hoe je moet adverteren en dingen langzaam (in financiële zin) aanpakken wanneer je advertentiecampagnes lanceert.
Al met al kost het starten van een dropshippingbedrijf niet meer dan $225 per maand, exclusief de kosten van verkochte goederen.
Hoe je dropshippingproducten prijst
Is er een juiste manier om dropshippingproducten te prijzen? Nou, ja en nee.Het prijzen van je producten hangt af van verschillende factoren, met name je concurrenten. Als iemand hetzelfde item als het jouwe voor $50 verkoopt, zou jij het dan voor $60 verkopen?
In dit gedeelte geef ik je enkele strategieën om je producten op de juiste manier te prijzen. Er is geen goed of fout, maar je moet de methode kiezen die het beste past bij jouw situatie.
1. Vaste dollaropslag
Vaste dollaropslag is een eenvoudige manier om je dropshippingproducten te prijzen. Als de inkoopprijs $25 is en je voegt nog eens $25 toe en verkoopt het voor $50, dan heb je zojuist een vaste dollaropslag toegepast. Dit is een prijsstrategie die het beste werkt als je niet veel kosten hebt in je dropshippingbedrijf.
2. MSRP
MSRP staat voor de door de fabrikant aanbevolen verkoopprijs. Deze aanbevolen prijs zie je meestal als je gebruikmaakt van dropship-directorytools zoals SaleHoo of Ecomhunt.
Ik stel voor dat je de MSRP gebruikt als je veel concurrenten hebt. Je hoeft je prijzen niet te verlagen om je producten aantrekkelijker te maken. De MSRP is min of meer de prijs die klanten bereid zijn te betalen.
3. Vaste opslagpercentage
Dit is een prijsstrategie waarbij je een bepaald percentage toevoegt aan je inkoopprijs. Stel bijvoorbeeld dat je besluit om op elk product 100% opslag toe te passen.
Als de inkoopprijs van het product $25 is, is 100% daarvan $25, dus je verkoopt je product voor $50. Deze prijsstrategie wordt ook wel de kostprijs-plusstrategie genoemd.
Het enige nadeel hiervan is dat de prijs van je product mogelijk niet meer haalbaar is. Zorg er dus voor dat je de uiteindelijke prijs goed in de gaten houdt.
Veelvoorkomende terminologie en formules voor dropshippingwinstmarges
De zakelijke wereld heeft standaarden – net als de wetenschap zijn er termen die je moet kennen omdat deze termen je kunnen helpen je bedrijf beter te beheren. In dit gedeelte laat ik je verschillende van deze termen zien, inclusief hun formules en enkele voorbeelden.
1. Kosten van verkochte goederen (COGS)
COGS verwijst naar de totale kosten van het product dat je hebt verkocht. In een restaurantbedrijf is het doorgaans veel ingewikkelder om dit te berekenen, omdat een hamburgerpatty bijvoorbeeld niet alleen uit vlees bestaat. Er zitten zout, peper, verpakking, etc. in.
Bij dropshipping is COGS eenvoudig: het is de kosten van het product dat je hebt verkocht of het kapitaal daarvoor. Dus als je een tas hebt verkocht die $3,59 kost op AliExpress (of bij je leverancier) en je hebt hem verkocht voor $9,99, dan zijn je kosten van verkochte goederen, of COGS, $3,59.
2. Gemiddelde Orderwaarde (AOV)
De gemiddelde orderwaarde is een gemiddelde van hoeveel mensen uitgeven wanneer ze kopen. De formule is totale omzet/aantal transacties (of het aantal bestellingen).
Hier is een voorbeeld:
- Klant 1 – heeft in één transactie in totaal $49,99 uitgegeven
- Klant 2 – heeft in één transactie in totaal $37,50 uitgegeven
- Klant 3 – heeft in één transactie in totaal $76,50 uitgegeven
- Klant 4 – heeft in één transactie in totaal $85,40 uitgegeven
- Klant 5 – heeft in één transactie in totaal $12,40 uitgegeven
In dit geval is de totale omzet $261,79. Als we dat delen door de vijf transacties, is de gemiddelde orderwaarde $52,36.
De AOV van $52,36 vertelt ons dat een klant gemiddeld ongeveer $52,36 per transactie uitgeeft. Als ondernemer kunnen we ons voorstellen dat we die AOV willen verhogen. Hoe hoger de AOV, hoe hoger de omzet zal zijn.
Er zijn veel manieren om de AOV te verhogen, zoals het bundelen van meerdere producten – we verkopen drie producten in één bundel. De klant betaalt meer, maar wij maken wel een lagere winstmarge.
3. Conversiepercentage
Het conversiepercentage is een percentage dat aangeeft hoeveel mensen actie hebben ondernomen ten opzichte van het aantal mensen dat we verwachtten actie te ondernemen. In het bedrijfsleven meten we het conversiepercentage (CVR) meestal in onze advertenties, en de actie die we als conversie beschouwen is verkoop.
Hier is de formule: aantal mensen dat het item heeft gekocht/aantal mensen dat de advertenties heeft gezien.
Dus als 1.000 mensen de advertentie hebben gezien en 100 daarvan een aankoop hebben gedaan, is de CVR 100 / 1.000 = 0,1. Vermenigvuldig 0,1 x 100 en je krijgt 10%.
Het conversiepercentage vertelt je hoe effectief je campagne is. Hoe hoger de conversie, hoe beter. Volgens Shopify is een goed conversiepercentage ongeveer 2,5% tot 3%.
4. Klantacquisitiekosten (CAC)
Klantacquisitiekosten verwijzen naar het bedrag dat je uitgeeft om een klant te werven. Meestal koppelen we deze kosten aan advertenties.
Stel dat we bijvoorbeeld $100 hebben uitgegeven aan één reclamecampagne. Van deze campagne hebben zeven klanten een aankoop gedaan.
In dit geval is onze CAC $100 / 7 = $14,29. Dit betekent dat we $14,29 moesten uitgeven om één klant te werven. Als onze AOV slechts $2 is, maken we verlies, toch? We besteden meer geld aan klantwerving dan een klant uitgeeft in onze winkel.
Daarom is je doel om je klantacquisitiekosten te verlagen.Bijvoorbeeld: als je $100 aan een advertentie hebt uitgegeven en 1.000 klanten een aankoop hebben gedaan, is je CAC $0,1. Als de AOV $10 is, besteed je slechts $0,1 (om een klant te werven) voor elke $10 omzet die je maakt.
5. Formule voor brutowinstmarge
De brutowinst is het bedrag dat je overhoudt nadat je de inkoopwaarde (COGS) hebt afgetrokken. Deze formule helpt je om je winstopslag te bepalen.
De formule voor de brutowinstmarge is: Omzet – COGS.
Stel dat je een tas inkoopt bij je leverancier voor $15 en deze voor $50 verkoopt. Je brutowinstmarge is dan $35.
Hier delen we $35 door $15 en vermenigvuldigen we dit met 100 om de winstopslag te berekenen. De berekening ziet er als volgt uit:
- $35 / $15 = 2,33
- 2,33 x 100 = 233% winstopslag
Hoewel veel experts je zullen vertellen dat er ideale winstopslagen en winstmarges zijn, zal ik je nu vertellen dat deze cijfers niet vastliggen.Elk bedrijf is anders, dus je moet zelf uitzoeken welke winstmarge realistisch is om je bedrijf draaiende te houden.
6. Formule voor nettowinstmarge
Tot slot hebben we de formule voor de nettowinstmarge. De nettowinstmarge is het bedrag dat overblijft nadat alle kosten, inclusief belastingen, zijn betaald.
Hier is de formule voor de nettowinstmarge: Nettowinstmarge = Nettowinst ⁄ Totale omzet x 100
Stel dat je totale omzet voor de maand $100 is en hieronder staan je kosten:
- COGS = $30
- Betaling voor Shopify = $25
- Belasting = $10
Je totale kosten bedragen $65. Je nettowinst is $35. We delen nu $35 door $100 (je totale omzet) en vermenigvuldigen dit met 100 om de nettowinstmarge te berekenen.
Hier gaat het:
- $35 / 100 = 0,35
- 0,35 x 100 = 35%
De nettowinstmarge is 35%. Hoe hoger de nettowinstmarge, hoe beter het is voor je bedrijf. Als ondernemer is jehet belangrijkste doel is om je netto winstmarges te verhogen om ervoor te zorgen dat je dropshippingbedrijf winstgevend is.
Bereken je winst: gebruik onze Dropship Winstcalculator
Alle wiskunde voor het berekenen van winstmarges kan overweldigend zijn, dus hebben we het voor je vereenvoudigd. Als je een account bij ons aanmaakt, krijg je toegang tot onze verschillende calculators. De ene die ik je in deze sectie zal laten zien is onze Dropshipping Winstmargecalculator.
Hier ziet het er zo uit:

De cijfers die ik in het rood heb gemarkeerd, worden automatisch berekend. Dit zijn de resultaten van berekeningen op basis van jouw invoer. In dit geval verkopen we een artikel voor $25 per stuk, en de kostprijs van de verkochte goederen bedraagt $10.
Als we de verzendkosten, kosten per bestelling en acquisitiekosten meenemen, zien we rechtsonder dat onze winstmarge 48% is, wat ongeveer de helft van onze omzet is.
Ik moedig je aan om onze Dropshipping Winstmargecalculator te bezoeken en ermee te experimenteren. Gebruik het om te berekenen hoeveel geld je verdient—onze calculators kunnen je helpen weloverwogen beslissingen te nemen over hoe je de financiële gezondheid van je bedrijf beheert!
Manieren om dropshipping winstmarges te verhogen
Om een winstgevend dropshippingbedrijf te worden, is je primaire focus om je dropshipping winstmarges te verhogen. Op basis van de berekeningen die we eerder hebben gemaakt, kijken we nu naar de meest voorkomende manieren om je winstgevendheid te verbeteren.
1. Verlaag de klantacquisitiekosten
Stel dat je $500 hebt uitgegeven aan een advertentiecampagne. De advertentie resulteerde in 50 transacties of 50 klanten. In dit geval bedragen onze klantacquisitiekosten $10. Dat betekent dat we $10 hebben uitgegeven om elke klant te verwerven.
Als een klant een product bestelt dat $20 waard is, verdienen we slechts $10 van die klant. Waarom? Omdat we $10 hebben uitgegeven om die klant te verwerven.
Zo willen we onze CAC aanzienlijk verlagen. Dit kunnen we doen door ofwel minder geld aan advertenties uit te geven, of de advertenties effectiever te maken. Een effectievere advertentie kan meer klanten opleveren tegen dezelfde prijs die we voor die advertentie hebben betaald.
Bijvoorbeeld, als onze advertentie beter was geweest en we $500 hadden uitgegeven maar deze keer 200 klanten een aankoop deden. De klantacquisitiekosten bedragen nu $2,5. Als een klant gemiddeld $20 uitgeeft, dan is onze winstmarge van deze klant $17,5.
2. Verlaag de kostprijs van de verkochte goederen (COGS)
Dit is een no-brainer: hoe goedkoper je producten zijn, hoe hoger je winstmarges zullen zijn. Stel dat LEVERANCIER A een tas aanbiedt voor $25, en LEVERANCIER B dezelfde tas voor $20.
Als je de tas voor $50 verkoopt, heb je een winstmarge van $25 van LEVERANCIER A, maar $30 van LEVERANCIER B. Om deze aanpak te volgen, moet je wat tijd besteden aan het doorzoeken van leveranciersdatabases op zoek naar de beste prijs.
Kijk eens naar deze speelgoedauto van een verkoper genaamd DreamWorks Toys Store:

Nu kijk je naar dezelfde speelgoedauto verkocht door een andere leverancier:

Zie je het verschil?
- DreamWorks verkoopt het voor $21,62
- Children’s Day verkoopt het voor $19,16
Het verschil is $2,46. Dat is geen klein verschil, want $2,46 is 11% van $21,62. Als je met Children’s Day dropshippt, verdien je $2,46 meer dan wanneer je met DreamWorks zou dropshippen.
3. Verhoog je gemiddelde orderwaarde
Het verhogen van je AOV betekent dat je het gemiddelde bedrag verhoogt dat een klant in je winkel uitgeeft. Hoe doe je dat? Je verhoogt je prijzen of maakt betere aanbiedingen.Een voorbeeld is door je producten als bundel aan te bieden.
Hier is een voorbeeld:

In dit geval koopt een klant slechts één item. Als tien klanten een shirt kopen, is je gemiddelde orderwaarde $25 x 10 / 10 = $25.
Laten we nu een bundel van alle drie maken. In plaats van de bundel voor $90 te verkopen, verkoop je de bundel voor slechts $80.

Als tien klanten de bundel kopen, is je AOV $80. Je totale winst is $300 ($30 winst per klant x 10 klanten).
Als we alleen het shirt verkopen, en tien klanten een aankoop doen, is onze winst slechts $100 ($10 winst per shirt x 10 klanten).
Zoals je ziet, leidt verkopen in bundels niet altijd tot een winstvermindering. Bovendien verdien je ook meer geld met dezelfde acquisitiekosten.
4. Verlaag je operationele kosten
Tot slot stel ik voor dat je je operationele kosten verlaagt. Spendeer niet te veel geld aan plug-ins. Veel van deze plug-ins zijn gratis, maar je moet een maandelijkse vergoeding betalen als je meer functies wilt.
Luister eens:deze functies zijn nu niet allemaal even belangrijk, vooral als je dropship-winkel nieuw is. Als ik moet kiezen tussen deze functies en geld uitgeven aan advertenties, kies ik voor het laatste.
FAQ: Dropshipping winstmarge
Hoeveel winst kun je maken met dropshipping?
Je kunt veel winst maken als je je prijsstelling en advertentiekosten op de juiste manier beheert. Ik kan ten minste zeggen dat je een netto winstmarge van 30% moet nastreven.
Wat is een realistische winst voor dropshipping?
De gemiddelde dropshipping winstmarge ligt tussen de 15% en 25%. Dit getal is echter geen limiet. Je kunt hogere doelen en normen stellen op basis van de kwaliteit van het product dat je verkoopt.
Hoe bereken je de dropshipping winst?
De algemene formule voor winst is: Omzet – (min) alle kosten.
Maakt dropshipping geld?
Ja, natuurlijk. Dropshipping is een legitieme manier om geld te verdienen. Het is echter geen toverstaf. Geld verdienen met dropshipping is niet makkelijk.
Samenvatting
De volgende stap die ik aanraad is om onze Dropshipping Winstmarge Calculator te proberen. Deze tool is een grote hulp bij het berekenen van je winstmarges. Hij is ook nauwkeurig—je hoeft niet veel tijd te verspillen met handmatige berekeningen.
Meld je aan voor een gratis 7-daagse proefperiode met Dropship.IO. Ik moedig je aan om al onze tools te verkennen die je dropshipping-leven makkelijker maken!
